
Piliscsévi Aranykapu Óvoda-bölcsőde
Intézményünk, a Piliscsévi Aranykapu Óvoda-bölcsőde, a település egyetlen óvodája, mely többcélú intézményként, óvoda-bölcsőde szervezeti formában működik.
Intézményünk jogállása: Önálló jogi személyként önállóan működő költségvetési szerv, nevelési intézmény. Gazdálkodási feladatait Piliscsév Község Önkormányzatának Polgármesteri Hivatala látja el, az Önkormányzat Képviselő-testülete által jóváhagyott éves költségvetés előirányzatainak keretei között. Felvehető gyermeklétszámunk: 72 óvodás és 14 bölcsődés korú gyermek.
Intézményünk 3 óvodai csoportban 2,5-3 éves kortól és egy szakmailag önálló bölcsődei csoportban 1 éves kortól fogad gyerekeket. Óvodánkban szlovák nemzetiségi nevelés folyik.
A gyermeklétszám folyamatos emelkedése miatt a közeljövőben megkezdődik az intézmény bővítése.
Humán erőforrásunk
Intézményünk engedélyezett felnőtt létszáma 13 fő: 6 fő óvodapedagógus, 2 fő kisgyermeknevelő, 1 fő pedagógiai asszisztens és 4 fő dajka. A Komárom-Esztergom Megyei Pedagógiai Szakszolgálattal együttműködve, a Szakszolgálat utazó gyógypedagógusa és logopédusa helyben fejleszti intézményünk gyermekeit. Sajátos nevelési igényű gyermekeink fejlesztését az Önkormányzat utazó gyógypedagógusok megbízásával biztosítja.
Tárgyi erőforrásaink
Az óvoda 1080 m2 területű épülete 4400 m2-es füves, egyenes, sima talajú udvaron helyezkedik el. Fából, fémből készült játékok, mászóvárak, csúszdák, homokozók biztosítják gyermekeink játéklehetőségeit. Árnyékos és napos terület egyaránt biztosított. Kültéri játékeszközeink és a hatalmas tér gyermekeink mozgásfejlődését segítik elő.
Az 1982-ben átadott, összkomfortos épület 4 csoporttermes, amelyből a bölcsődének alakított csoport teljesen lezárt, saját kis udvarral. Mind a 4 csoport saját öltözővel és mosdóval rendelkezik, 3 csoport saját előtérrel és bejárattal is. Vezetői és nevelői iroda, dolgozók öltözője, varrószoba, mosókonyha, raktár, játéktároló, ebédlő található még az épületben.
A gyermekek optimális fejlesztését biztosítja tornaszobánk, melyben a rengeteg tornaeszköz mellett pár éve egy hatalmas mászófal is szolgál. Fejlesztő szobánkban interaktív tábla áll rendelkezésre, hogy a digitális világgal is megismertethessük gyermekeinket ellenőrzött tartalmakon, játékos feladatokon keresztül. A gyermekek egészségének megőrzését biztosítja sószobánk, melyben sófal és sóhomokozó áll gyermekeink rendelkezésére.
Tárgyi eszközeink és óvoda-bölcsőde épületünk fejlesztését, bővítését, állagmegóvását fenntartó Önkormányzatunk támogatásával, saját költségvetésünkből, pályázati lehetőségek kihasználásával és a Szülői Szervezettel közösen rendezett jótékonysági rendezvényeink bevételéből valósítjuk meg.
Nevelési programunk
Bölcsődei gondozás-nevelés
A bölcsőde a gyermekjóléti alapellátás részeként a gyermekek napközbeni ellátásának egyik formája. Működését a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998 (IV.30.) NM rendelet szabályozza. Bölcsődénk 2 éves kortól fogadja a gyermekeket, és az alábbi szolgáltatásokat nyújtja: napközbeni kisgyermekellátás, gyermekélelmezés, magas szintű gondozói-nevelői munka, gondozónők továbbképzése.
Óvodai nevelés
Nevelőtestületünk az Óvodai nevelés országos alapprogramja, a Nemzeti és etnikai kisebbségi óvodai nevelés irányelve alapján, valamint Nagy Jenőné: Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel. című választható óvodai program iránymutatása alapján készítette el saját Pedagógiai Programját. Intézményünk alapvető célja:
- Az óvodások nyugodt, élménygazdag, harmonikus fejlődésének elősegítése a magasabb rendű érzelmek kibontakoztatásával, az életkori és egyéni sajátosságok figyelembevételével.
- Sokoldalú képességfejlesztés segítségével a személyiség fejlődésének biztosítása, elősegítése.
- A gyermekek és a művészetek közötti erős érzelmi kötődés kialakítása.
- A nemzetiségi kultúra ápolása, a szlovák nyelvhez való szoktatás, a nyelv megszerettetése, a hagyományok továbbörökítése, különösen a mese, zene és manuális tevékenységek által.
A gyermek egészséges fejlődéséhez, fejlesztéséhez a napirend és a hetirend biztosítja a feltételeket a különböző tevékenységek tervezésével, szervezésével. Napirendünket különös gondossággal alakítottuk ki, alkalmazkodva az adott körülményekhez. A játékkezdeményezések, a foglalkozások, kezdeményezések anyagát, témáját éves ütemtervünk tartalmazza, melyben évszakokra bontva gyűjtjük a gyermekek életkori sajátosságainak megfelelő tartalmakat.
Nemzetiségi óvodánk küldetése a kétnyelvű nevelés tervezése, szervezése és gyakorlati megvalósítása. Óvodánkban minden gyermek részt vesz kisebbségi óvodai nevelésben.
Az intézmény kapcsolatrendszere
Az óvoda kapcsolatot tart minden olyan partnerrel, ill. intézménnyel, akik az óvodai élet során meghatározó szerepet töltenek be és befolyással vannak az óvoda, mint közoktatási intézmény működésére.
Az óvoda és a család
Az óvoda arra vállalkozik, hogy a szülőkkel együtt nevelje, fejlessze a rábízott gyermekeket. Az óvoda csak kiegészítője a családi nevelésnek, nem pótolhatja azt. Azonban igyekszünk egyensúlyt teremteni a család és az óvoda életmódja között. Lehetőséget biztosítunk a szülők számára, hogy megismerkedhessenek az óvodában folyó pedagógiai munkával, módszerekkel, feladatokkal, valamint az óvodai élet tevékenységformáival. A családi nevelést az óvodaival, a szülők elvárásait az óvoda céljaival összehangoljuk.
- családlátogatás
- beszoktatás (kiválóan alkalmas arra, hogy a szülő megismerje az óvodai életet, szokásokat, s mintát kapjon a gyermeke neveléséhez)
- a napi kapcsolattartás (elengedhetetlenül szükséges, hogy a szülő teljes mértékben tájékozott legyen a gyermekével történt napi lényeges eseményekről)
- a szülői értekezletek, fogadóórák, beszélgetések a gyermekek fejlődéséről,
- a szülőkkel együtt szervezett rendezvények, kirándulások
- óvodai nyílt napok
- igény és elégedettségi vizsgálatok. Az óvoda időszakonként felméri a szülők igényeit, elégedettségét.
- Szülői Szervezet (együttműködés, kapcsolattartás az óvoda dolgozói és a szülők között)
Az óvoda és az iskola
A gyermekek óvodából az iskolába történő zavartalan átmenete érdekében az óvoda és az iskola a nevelőmunkáját összehangolja. Célunk, hogy a nevelési folyamat töretlen legyen, a gyermekek zökkenőmentesen illeszkedjenek be az iskolai életbe. Ennek érdekében az alábbi lépéseket tesszük: közösen szervezett tájékoztató szülői értekezlet, nagycsoportos gyermekek iskolalátogatása, leendő elsős tanító néni rendszeres óvodalátogatása a gyermekek megismerése érdekében, tapasztalatcsere az óvónőkkel, egymás rendezvényein való részvétel.
Az óvoda és a Szülői Szervezet
A Szülői Szervezet az óvodába járó gyermekek szüleinek képviselete a szülői kötelességek és jogok gyakorlásának érdekében. Tagjai segítik az óvoda nevelő-oktató munkáját, pedagógiai tervének megvalósítását. Az óvoda meghívására részt vesznek a nevelési értekezleteken, továbbképzésen, ünnepélyeken. Aktivizálják a szülőket a szülői értekezleteken, óvodai rendezvényeken, nyílt napokon való részvételre. Ünnepek, ünnepélyek szervezésében aktívan részt vesznek. Véleményezési, javaslattevő jogkörrel bírnak a vezetői pályázatok, az óvodavezető kinevezése esetén. A Szülői Szervezettel való kapcsolatunk nagyon jó, az általuk évente megrendezésre kerülő jótékonysági bál bevétele mindig jelentős, ez nagy segítségünkre van eszközállományunk fejlesztésében, a szűkös költségvetésünket kiegészítve.
Az óvoda és a fenntartó kapcsolata
Fenntartónkkal, Piliscsév Község Önkormányzatával folyamatos, együttműködő kapcsolatot tartunk. Az Önkormányzat által rendezett ünnepségeket óvodásaink életkoruknak megfelelő színvonalas műsorral gazdagítják.
Kapcsolat a helyi Szlovák Önkormányzattal
Az önkormányzat segíti, támogatja nemzetiségi nyelvoktató munkánkat, a község hagyományainak ápolását. Gyermekeink részt vesznek a hagyományos ünnepségeken, szlovák nyelvű műsorral színesítve azokat, természetesen az életkori sajátosságaiknak megfelelően. Nevelőtestületünk tagjai közül ketten is tagjai a helyi Szlovák Kisebbségi Önkormányzatnak.
Az óvoda egyéb kapcsolatai:
- egészségügyi szakemberekkel (védőnő, orvos)
- a Pedagógiai Szakszolgálattal
- a gyermek- és ifjúságvédelmi intézményekkel…stb.


